Állandó oldalak

Facebook

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2014.05.20. 21:10 sEm

Integrált oktatás, itt lehet és ott miért nem?

Elolvastam ezt a cikket és nagyon elgondolkodtatott.

Nézem a gyereket ahogy békésen legózik az iskolai egyenruhában és eszembejut, hogy ma délután Mr T. milyen lelkendezve jött oda hozzám, hogy milyen ügyes volt Cs. az iskolában.

Amikor mentünk kifelé a többi gyerek szaladgált körülöttünk, nevetgéltek, odaköszöntek Cs-nak, ő meg lelkesen beszélt megszakítás nélkül a Portal2 játékról. Szaktekintélynek, "cool"-nak számít LEGO, Portal és robotok tekintetében, ezt már tudom a nővérétől.

Persze nem zökkenőmentes az iskolábajárás, néha nagyon fárasztó neki, túl sok az inger, oda kell figyelnie huzamosabban egy dologra, plusz vannak akik bántják, csúfolják (de már tudja, hogy emiatt egy felnőttnek kell rögtön szólnia), meg vannak nagyon rossz napjai ami mindenkinek megterhelő.

De ott van mellette Mr. T., meg a tündéri osztályfőnök és a társai akik szeretik és akiktől szintén tanulhat egy csomó mindent.

Az az érzésem, hogy egy speciális iskolában hiába kapna személyre szabott fejlesztést az olyan lenne mintha egy extra burokban élne. Az ő esetében az integrált oktatás sokkal többet segít, felkészíti őt olyan dolgokra amikre mi itthon nem tudjuk, javítja a szociális képességeit a közösségben és persze mindeközben ő is átad egy csomó mindent a többieknek a saját tudásából.

Nem mindenki tudja fejből ugyebár, hogy kik szinkronizálták Wheatley-t és nem mindenkinek a tanítónénijét fogadják azzal otthon, hogy: "Na, ma mit csinált Cs. a suliban?" merthogy mindig lelkendezve mesél nekik róla.

Most pl. ideállt mellém és elmondta, hogy a GLaDOS-nak hogy írják a nevét. Csak úgy spontán...

Minden szülőnek az a vágya, hogy a gyereke boldog, kiegyensúlyozott felnőtt legyen. Az asperger szindrómás vagy magasan funkcionáló autisták sokan küzdenek depresszióval fiatal felnőttként, sokszor azért, mert nem tudják megfelelően kezelni a szociális helyzeteket.*

Ha gyerekkorban, segítő támogatás mellett részt vesznek a közösség életében, akkor lényegesen csökkenteni lehet a mentálhigiénés problémák előfordulását.

Magyarországon kiemelkedő a gyógytestnevelő tanárok, a gyógypedagógusok tevékenysége, ráadásul sokat is képeznek belőlük, különböző terápiák állnak a gyerekek segítségére és mégsincs integrált oktatás.
Nem politizálni, nem dicsekedni akarok, csak megmutatni, hogy máshogy is lehet.

 

 

*Forrás: http://www.autism.org.uk/working-with/health/mental-health-and-asperger-syndrome.aspx

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autizmusmesek.blog.hu/api/trackback/id/tr986185255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyulmama 2014.05.20. 21:52:30

Mert itt csak papíron vannak dolgok.

két évig volt autistám, és sajnos azt kell mondjam, rémes volt.
Egyrészt, mert a szülője nem olyan volt, mint te/ti.
Pont le se szarta,egyszer egy héten elvitte a korai fejlesztőbe-ha elvitte- de ennyi, nagycsoportban már azt sem, mert addigra onnan kinőtt(persze, ez is megérne egy misét, maga a rendszer)
Másrészt, mert pontosan 0 segítséget kaptunk.
Képzetlenül, 20x másik gyerek mellé bevágva, oszt csináld.
Most is van fejlesztő pedagógus, ó hogyne. Utazó, egyszer egy héten jön, ott és azzal fejleszt, amit talál.
Szakmailag ez nagyon rendben van, ugye?

Szörnyű ez a helyzet.
Viszont jó olvasni, hogy Csongi mennyit fejlődik.

6 hatalmas aranyalmafa magja 2014.05.21. 12:30:11

Kedves nyulmama!
Pont, mintha én írtam volna. Tegnap kommenteltem is ugyanerről egy HVG-s, integrált oktatásról szóló facebookos megosztást.

A mi iskolánkban ugyanez a helyzet. Bedobva az autista a 20 fős osztályba. ahol rajta kívűl van még egy másik gyógyszerrel is kezelhetetlen hiperaktív, két magatartászavaros, meg vagy 5 3H-s. Az egész tanterem van vagy 5x4m-es, még az ajtó kinyitása is csak úgy lehetséges, hogy ketten felállnak és arrébhúzódnak, olyan kicsi a hely. Semmi segítségünk nincs. Itt van ugyan helyben gyógypedagógus. de jó, ha egy SNI-sre kéthetente egy órára sor kerül...
Alapvető problémák vannak. Nemhogy a fejlesztésre, de a legminimálisabban elfogadható órák megtartása is nehéz. Az autista fiúval már senkinek nincs közös érdeklődési köre, közös témája, nem tudják bevonni semmilyen játékba. Tehát kirekesztődik. Nem a tolerancia hiánya miatt, hanem mert lemaradt a többiektől. Ezt fel kell ismerni és nem az iskolát, a tanárt, a többi gyereket hibáztatni, hanem elfogadni, hogy hagyományos iskolában, segítség nélkül már nem tudunk vele mihez kezdeni.

sEm · http://autizmusmesek.blog.hu 2014.05.21. 13:16:14

@nyulmama: @6 hatalmas aranyalmafa magja:
Nem latok bele a rendszerbe, nem tudom itt miert mukodik es ott miert nem.
Azert orulok, hogy ti leirjatok a tapasztalataitokat, mert ebbol latszk, hogy megint a felsobb korok inkompetenciajarol van szo. Mert kiadjak a rendeletet, a suli kap fejpenzt, de aztan oldja meg o, amit anelkul nem lehet, hogy pontosan felmernek mire van szuksege a gyereknek.

Itt nagyon komolyan veszik ezt a reszet en ugy tapasztaltam. Mielott kiadtak a gyerek szemelyre szabott tantervet, tobbszor meglatogattak otaz iskolaban es csendesen figyeltek, hogy mit csinal mivel vannak gondjai. Ezt egy nagyon reszletes tervben elkuldtek a suli SENCO-janak, aki a specialis igenyu gyerekeket koordinalja, o pedig megkereste, hogy ki lenne a tokeletes Csongi melle.

Harminc gyerek van egy osztalyteremben, es a tanito mellett van segedtanito, legalabb egy. Aztan van az aki a problemas gyerekekkel kulon foglalkozik ha van ilyen az osztalyban. Mellejuk ul, segit nekik amiben kell.

Az osztalytermek nagyok, kenyelmesek. A gyerekek a foldon uldogelnek, vagy osszetolt asztaloknal. Ha pl. Cs. elfarad, akkor arrebb mehet a tobbiektol, elszoszolhet egy sarokban bekesen.

ookma 2014.05.26. 13:52:54

Az utolsó mondatok, hogy kiemelkedőek a gyógypedek, terápiák, azért kicsit vitatkoznék. Ne a Dóri blogjából indulj ki, vagy a Prekop, Szilvásy és hasonló emberek nyilatkozataiból (én valahol ezért is adtam fel az otthoni témát, mert azt láttam, a saját érdekvédelmünk, a szakemberek is cserben hagyja ezt a réteget, a kutatóba iskolájába soha nem fog pl. egy nem beszélő gyerek bekerülni).

Az egyik iskola, amit Dóri példaként hoz fel egy régebbi bejegyzésében, hogy a súlyosabb autistáknak milyen jó Mo-n (kutyaterápia, uszoda, stb...), ott volt időszak, mikor az autista gyerekek nem mehettek be az uszodai részbe. És ezt hivatalos levélben is közölte az igazgató, indokként az autisták viselkedésproblémáit nevezte meg. Amelyik gyerek nem megbízhatóan szobatiszta, most se használhatja az uszodát. És ez csak egy a sok közül.

ookma 2014.05.26. 14:04:51

izé, cserbenhagyja.

sEm · http://autizmusmesek.blog.hu 2014.05.26. 17:20:52

@ookma: Nagyon koszonom a kiegeszitest, ez igy meg rosszabbul hangzik.

Nekem eddig szerencsem volt, mert a lanyom amikor kicsi volt Devenyezett, Cs-val meg mar idekoltoztunk mikor kiderult, hogy fejlesztesre van szuksege.

En ugy latom, hogy az integralas itt gyakorlatilag annyibol all elso sorban, hogy ne a tanitoneninek kelljen csak foglalkoznia a segitsegre szorulo gyerekekkel hanem van mellette egy extra ember.
Tehat ember kell es gondolom ehhez penz. Meg az sem kell, hogy kikepzett legyen. Cs-nak volt olyan segitsege aki sima nursery assistant volt es o volt az elso aki tenyleg tudott banni vele, segiteni neki es akivel nagyon szerettek egymast.

Peldaul nagyon elkepzelhetonek tartom, hogy a tanitokepzos novendekek besegitsenek az iskolakban a specialis gyerekek mellett, kotelezo gyakorlatkent.

De persze nem vagyok politikus, se kozgazdasz.

ookma 2014.05.31. 18:05:44

Azt akartam érzékeltetni, hogy egy autista gyerek a magyar iskolarendszer minden szintjén probléma, ugyanúgy nem tudják kezelni szegregált iskolákban sem az ezzel kapcsolatos problémákat, csak erről nem nagyon beszélünk. (talán mert beléjük nem érdemes belefeccolni a pénzt? ) És ha ott nem tudják, ez kihat a normál integrációra is. A magyar rendszer bizonyos szint alatt iskolát sem biztosít.

Szóval ez sok sebből vérzik, a pénz is ok, de szerintem ha beleöntenénk a rendszerbe egy csomó pénzt, akkor se azt kapnánk, mint az angoloknál (ami szintén sok sebből vérzik szerintem, legalábbis a mainstream). Másik, a magyar rendszer speciális iskoláknál is nagyon specializálódik adott probémára. Viszont sok gyerek nem csak egy problémával érintett, és így megint csak kínlódik a rendszerben. Míg itt azt látom, a legtöbb gyereket, a spec-t is megpróbálja minél közelebb megoldani, azaz egy látásproblémás, bottal járni tudó értelmi sérült együtt fog járni, az autista értelmi sérülttel, vagy a kerekesszékes beszélni nem tudó értelmi sérüttel. Otthon ez esélytelen, az ilyen problémával rendelkező látássérült szépen bekerül pestre a vakok intézetébe, mert nincs más, a beszélni nem tudó mozgássérült egy egészségügyi intézménybe, stb...

klebsiella · http://zsofiadel.blog.hu 2014.06.03. 13:52:37

Autista kislányom Angliában fogant, de mivel a férjem nem kapott munkát kint, így hazajöttünk és nem maradtunk kint. Nehéz lett volna végigcsinálni az elmúlt 3 évet a család nélkül, de sajnálom is, hogy így alakult, mert oktatás szempontjából jobbak lennének a lehetőségek Angliában.
Most meg már gyáva lennék lépni... :(